100% Fitness- Czy warto?

Trend Fitness and Wellness XXI w. stwarza niemalże niewyczerpalny wachlarz możliwości zmierzających do poprawy zdrowia, sylwetki oraz samopoczucia. Pula klubów fitness oraz siłowni zwiększa się, oferowane przez nie formy aktywności fizycznej przybierają coraz to nowsze odmiany, a liczba zainteresowanych członków nieustannie rośnie.

W nowo otwieranych siłowniach obserwuje się coraz nowocześniejsze, bardziej wymyślne przyrządy oraz przybory treningowe. Zauważa się nieustanny rozwój odzieży sportowej, suplementów dla sportowców, akcesoriów treningowych, odżywiania w sporcie oraz form odnowy biologicznej.

Niewątpliwie, należy dostrzec pozytywy wyżej wymienionych aspektów branży Fitness and Wellness, jednakże czy zostają one wykorzystywane przez każdego człowieka w podobny sposób oraz co ważniejsze, w sposób efektywny i bezpieczny? Czy cel obierany jest świadomie przez większość ćwiczących oraz czy sposoby jego realizacji są oby na pewno trafne?

Sezon wiosenno-letni oraz zbliżające się wakacje budzą w społeczeństwie chęć poprawy sylwetki, zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn. Wśród płci „pięknej” na pierwszy plan wyłania się spadek masy ciała, natomiast mężczyźni dążą zazwyczaj do podreperowania swojej muskulatury.

Musimy pamiętać o tym, że niezależnie od płci, organizm człowieka dysponuje dokładnie takimi samymi rodzajami tkanek (głównie: kostna, mięśniowa, tłuszczowa, nerwowa). Co prawda w różnych proporcjach u obu płci, jednakże nie zwalnia to absolutnie nikogo z dbania o każdy rodzaj budulca.

Mężczyźni zbyt często oddają się budowaniu masy mięśniowej zapominając jednocześnie o utrzymaniu poziomu tkanki tłuszczowej na optymalnym poziomie, natomiast Panie zupełnie na odwrót- dążą do utraty nadmiaru tkanki tłuszczowej, zapominając zupełnie o swoich włóknach mięśniowych, a to podstawowy błąd. Jedno co nas niewątpliwie łączy w tym aspekcie to fakt, iż u obu płci poziom sprawności fizycznej oraz atrakcyjność sylwetki determinowana jest właśnie przez mięśnie ! To one nadają pożądany kształt i proporcje do jakich dąży każdy bywalec klubu fitness.
W tym przypadku z pomocą przychodzi indywidualny trening siłowy, angażujący bardzo intensywnie układ mięśniowy. Jego najważniejszymi zaletami są:

  • wzrost siły i wytrzymałości, ułatwiający funkcjonowanie w codziennym życiu;
  • znaczna poprawa wyglądu sylwetki poprzez nadanie jej kształtów;
  • przyspieszenie poziomu metabolizmu, również podczas spoczynku;
  • poprawa gospodarki hormonalnej

Pojawia się zatem pytanie jakie środki przedsięwziąć, aby skutecznie poprawiać swoją formę w sposób stabilny, nie naruszający naturalnej równowagi organizmu?
Niewątpliwie jedno z czołowych miejsc wśród rodzajów aktywności fizycznej stanowią zajęcia fitness. Zajęcia dedykowane dla konkretnych grup wiekowych, poziomu wytrenowania, preferowanego charakteru zajęć, miejsca oraz godziny pozwala na dobór danej jednostki treningowej niemalże dla każdego. Towarzystwo roześmianych i pozytywnie nastawionych osób, energetycznej muzyki motywującej do działania, przystępność cenowa oraz podążanie za modą tworzą niepodważalną dawkę zalet. Możliwość wyrwania się z codziennej rutyny, pojawiającej się czy to w życiu zawodowym czy prywatnym oraz zarezerwowanie czasu tylko i wyłącznie dla siebie to dodatkowe atuty.
Wszystko to zmierza jednak nieuchronnie do miejsca, w którym grupowe zajęcia fitness przeradzają się czasem w formę uzależnienia, braku chęci wyrwania się z rutyny treningowej, świadomej oceny przebytej drogi oraz racjonalnego nakreślenia możliwości dalszego rozwoju!

Wszystko to skutkuje stagnacją treningową (przyzwyczajeniem organizmu), co w tym przypadku oznacza m.in. zahamowanie utraty masy ciała. Należy pamiętać, że nawet najdoskonalsza forma aktywności nie da 100% zadowolenia i efektu gdy stanowi jedną jedyną metodę treningową.
Zderzmy powyższą teorię z praktyką. Każdy wysiłek fizyczny wywiera na organizm i jego układy określone skutki. W zależności od parametrów wysiłku jakimi będzie się on cechował, możemy spodziewać się odmiennych rezultatów.

Wspomniane zajęcia fitness stanowią w znacznej przewadze wysiłek o typie wytrzymałościowym, tlenowym (aerobowym), jedynie z nielicznymi elementami treningu siłowego. Przeważają zajęcia o typie interwałowym, tzn. o zmiennym natężeniu intensywności wysiłku- części o niższym tempie treningowym przeplatane są etapami o tempie wyższym.

Nie można zaprzeczyć, iż dzięki powyższemu przebiegowi treningu uzyskamy pożądany efekt, czyli spadek masy ciała oraz poprawę kondycji zarówno fizycznej jak i psychicznej.
Zazwyczaj tutaj znajduje się kres planowania celu krótko lub długoterminowego przez większość ćwiczących, jednak my pójdziemy dalej.

Co dzieje się z naszym organizmem podczas utraty masy ciała (często gwałtownej)?

Czy wszystkie zmiany są tymi pożądanymi i wcześniej zaplanowanymi? W jakiej kondycji znajduje się tak ważna tkanka mięśniowa?

Odpowiedź na powyższe pytania sprowadzimy do zdecydowanie najczęściej występujących sytuacji, wynikających z wieloletnich obserwacji i doświadczenia. Rezultatem jest najczęściej ogólna utrata masy ciała pochodząca zarówno z tkanki tłuszczowej jak i … mięśniowej!

Co więcej, układ mięśniowy nie tylko nie otrzymuje bodźców ukierunkowanych na jego rozwój, ale zostaje „niszczony” poprzez nadmierną ilość powtórzeń przypadającą na daną grupę mięśniową.
Zjawiskiem, które często towarzyszy procesowi odchudzania jest niedostateczna podaż składników odżywczych i budulcowych oraz pominięcie stosowania odnowy biologicznej. Te i inne aspekty doprowadzają często do efektów zupełnie odwrotnych aniżeli oczekiwane, dlatego tak ważne jest dołączenie prawidłowo zaplanowanego treningu siłowego, który zapewni utrzymanie całego układu mięśniowego na odpowiednim poziomie.
Do Ciebie należy decyzja czy chcesz iść na łatwiznę czy zacząć praktykować racjonalnie dopasowany do Twoich potrzeb trening i osiągać dzięki niemu właściwe efekty !

Kontakt

MediFit Marcin Ciesielski, fizjoterapia i trening
Gabinet: Rysia 16, Pruszków
Telefon: 698 583 741
Mail: marcin@medi-fit.pl