Jak pozbyć się bólu kręgosłupa?

Jak pozbyć się bólu kręgosłupa?

Na ból pleców skarży się wiele pacjentów. Występuje najczęściej w dole pleców tzn. w części lędźwiowo-krzyżowej kręgosłupa i/lub w odcinku szyjnym. Jego przyczyną jest przeciążenie kręgosłupa, zmiany zwyrodnieniowe, długotrwała praca w nieprawidłowej pozycji oraz dźwiganie ciężkich przedmiotów. Ból kręgosłupa może być bardzo uciążliwy i często utrudniać codzienne funkcjonowanie. Warto wiedzieć, jak sobie z nim radzić, dlatego przedstawiamy skuteczne sposoby na ból kręgosłupa.

Przyczyny bólu kręgosłupa

Najczęstszą przyczyną bólu kręgosłupa jest niezdrowy styl życia pacjentów, którzy na co dzień nie dbają o odpowiednie rozłożenie ciężaru w ciele czy dopasowanie zdrowej pozycji w czasie siedzenia. Ból w dole pleców spowodowany jest przeciążeniem kręgosłupa oraz nadmierną masą ciała. Częstą przyczyną bólu pleców jest przyjmowanie nieprawidłowej pozycji podczas snu, pracy czy długotrwałe siedzenie. Za bóle kręgosłupa odpowiadają także choroby kręgosłupa – zmiany zwyrodnieniowe oraz przepuklina krążków międzykręgowych (dysków). Dolegliwości bólowe często dotyczą osób cierpiących na choroby reumatyczne. Chory może odczuwać uczucie zablokowania kręgosłupa, może mieć problem z wyprostowaniem się lub ze wstawaniem. W takim wypadku najlepiej zastosować sprawdzone sposoby na ból pleców, które pomogą w pozbyciu się dolegliwości.

Najlepsze pozycje ciała na ból kręgosłupa

Silny ból pleców wynika najczęściej z przyjmowania nieodpowiednich pozycji, zarówno podczas pracy, długotrwałego siedzenia czy nawet spania. Przy pojawiającym się bólu kręgosłupa warto zatem przyjmować każdorazowo odpowiednią pozycję, która zmniejszy napięcie mięśni, a tym samym złagodzi dolegliwości. Jedną z pozycji tego rodzaju jest tzw. pozycja krzesełkowa, pozwalająca na odciążenie kręgosłupa lędźwiowego. Polega na przyjęciu pozycji leżącej na plecach, z ugiętymi nogami, które dodatkowo układa się na krześle czy łóżku. Dla komfortu warto pod nogi podłożyć poduszkę lub koc. Nogi powinny być ugięte w stawach biodrowych oraz kolanowych pod kątem prostym. Można je bardzo delikatnie przyciągać do brzucha.

Kolejnym sposobem na ból kręgosłupa jest przyjmowanie pozycji embrionalnej. Należy położyć się na boku i przyciągnąć nogi do brzucha. Aby kręgosłup w tej pozycji nie był nadmiernie obciążony, pomiędzy uda i kolana należy włożyć poduszkę lub zwinięty koc. Warto również podłożyć podgłówek pod kark, aby kręgosłup był ułożony w prawidłowej pozycji. Wpłynie to znacząco na zmniejszenie napięcia mięśniowego, powodując ulgę w bólu.

Kąpiele jako sposób na ból kręgosłupa

Szybką i relaksującą metodą na pozbycie się nagłego bólu jest ciepła kąpiel, która powoduje rozluźnienie i odprężenie mięśni. Do ciepłej wody można dodać kilka kropel olejku eterycznego. Relaksujące zapachy mają działanie odprężające, zarówno dla ciała, jak i dla umysłu, dzięki czemu przyspieszymy proces rozluźnienia. Zalecane są również kąpiele np. w soli iwonickiej, które odpowiadają kąpielom uzdrowiskowym. Wpływają pozytywnie na rozszerzenie naczyń krwionośnych i lepsze odżywienie tkanek mięśniowych.

Profesjonalna pomoc fizjoterapeutyczna

Jeśli rozluźniające mięśnie sposoby na ból kręgosłupa okażą się nieskuteczne, a ból będzie powracał cyklicznie, niekiedy ze zdwojoną siłą – warto zdecydować się na skorzystanie z pomocy specjalisty. Profesjonalny fizjoterapeuta lub masażysta to wykwalifikowane osoby do tego, aby wykonać masaż rozluźniający kręgosłupa, który ma szansę przynieść ukojenie. Dodatkowo, fizjoterapeuta może wykonać zabiegi przeciwbólowe. Większość z nich to zabiegi należące do niefarmakologicznej terapii przeciwbólowej, która jest skuteczna i nieinwazyjna, np. terapia manualna.

 

Podsumowanie

Najbardziej skutecznym sposobem na ból kręgosłupa jest jednak zapobieganie dolegliwościom. Utrzymywanie prawidłowej masy ciała zmniejsza prawdopodobieństwo chorób kręgosłupa czy pojawiania się dokuczliwego bólu. Dodatkowo, ważne jest utrzymywanie prawidłowej pozycji podczas siedzenia i w czasie pracy, a także wychodzenie na przerwy, aby mieć okazję do rozruszania ciała. Dla odżywienia mięśni przykręgosłupowych i tkanek miękkich kręgosłupa niezwykle ważna jest regularna aktywność fizyczna. Każdy niepokojący ból kręgosłupa, który jest silny i pojawia się często warto skonsultować z fizjoterapeutą, ponieważ może być to objaw choroby.

Partnerzy Medifit

Nasz partner: Catering dietetyczny Easy Fit Looker
Catering dietetyczny Easy Fit Looker
Nasz partner: Akademia Pływania Robert Jancik
Nauka pływania Robert Jancik
Nasz partner: Przedszkole Jedynka
Przedszkole Jedynka