Trening stabilizacyjny – nie zapomnij o nim !

Trening stabilizacyjny odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu wymarzonej sylwetki oraz wzmacnianiu całego ciała. Dzieje się tak za sprawą angażowania do pracy mięśni głębokich, które stanowią istotny element tzw. gorsetu mięśniowego. Od lat 90-tych ubiegłego wieku widzimy niegasnący trend powstawania coraz to nowszych odmian treningu stabilizacyjnego, które są przedstawiane jako remedium na ból dolnego odcinka kręgosłupa. System ćwiczeń tego rodzaju na dobre zakorzenił się zarówno w planach treningowych klubów fitness, jak i w placówkach fizjoterapeutycznych. Sprawdźmy, jaka jest skuteczność treningu stabilizacyjnego.

 

Czym jest trening stabilizacyjny?

Trening stabilizacyjny to rodzaj ćwiczeń fizycznych, który pracuje nad odpowiednim utrzymaniem równowagi. Złożoność ćwiczeń stabilizacyjnych jest uzależniona od poziomu wytrenowania i kreatywności samego ćwiczącego. Ćwiczenia stabilizacyjne zawsze zaczyna się od prostych form, stopniowo przechodząc do tych trudniejszych czy bardziej złożonych aktywności. Skuteczność treningu stabilizacyjnego ukierunkowana jest na poprawę motoryczną, siłę i wytrzymałość mięśni tułowia, brzucha oraz miednicy.

 

Mięśnie głębokie – podstawowe informacje

Mięśnie głębokie nazywane są także mięśniami posturalnymi, stabilizacyjnymi czy też tonicznymi. Pełnią one funkcję gorsetu mięśniowego, który wpływa na stabilizację kręgosłupa i prawidłowe utrzymanie pionowej sylwetki. Ich podstawowym zadaniem jest utrzymanie kręgosłupa w określonych pozycjach. Dobrze wykształcony gorset mięśniowy umożliwia również lepszy rozwój mięśni całego ciała. Brak wykonywania treningu stabilizacyjnego w codziennych treningach może doprowadzić do zachwiania równowagi mięśniowej.

 

Dla kogo jest trening stabilizacyjny?

Trening stabilizacyjny rozpoczyna się od łatwych ćwiczeń, które stopniowo powinny przechodzić do bardziej skomplikowanych. Dlatego osoby, które cierpią na niepełną ruchomość w stawach nie powinny rozpoczynać ćwiczeń stabilizacyjnych. Takie osoby w pierwszej kolejności powinny zadbać o zwiększenie zakresu ruchomości stawów. Trening stabilizacyjny dzieli się na ćwiczenia łatwiejsze oraz bardziej złożone. Rozpoczyna się od pozycji statycznych takich jak leżenie na brzuchu i na plecach. Następnie przechodzi do klęku, siadów, stania czy stania na jednej nodze.

 

Skuteczność treningu stabilizacyjnego

Regularny trening stabilizacyjny mięśni głębokich przynosi wymierne korzyści. Pierwszą z nich jest przełamanie granicy związanej ze zwiększaniem obciążenia w trakcie ćwiczeń. Wzmocnione mięśnie głębokie są silnym wsparciem dla pozostałych mięśni, dzięki czemu można sobie pozwolić na większe obciążenia w treningu siłowym. Dodatkowo, skuteczność treningu stabilizacyjnego opiera się na zaangażowaniu w pracę większej ilości mięśni. Powoduje to zatem skuteczniejsze spalanie kalorii. Ćwiczenia stabilizacyjne posiadają również wiele zalet związanych z budowaniem odpowiedniej sylwetki, ponieważ wpływają na utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

 

MEDIFIT Marcin Ciesielski, fizjoterapia i trening

Partnerzy Medifit

Nasz partner: Catering dietetyczny Easy Fit Looker
Catering dietetyczny Easy Fit Looker
Nasz partner: Akademia Pływania Robert Jancik
Nauka pływania Robert Jancik
Nasz partner: Przedszkole Jedynka
Przedszkole Jedynka
Nasz partner: Centrum dietetyczne Monvita
Centrum dietetyczne Monvita
Rehexpert Przychodnia Ortopedyczno-Rehabilitacyjna
Rehexpert Przychodnia Ortopedyczno-Rehabilitacyjna